Toegevoegde Waarde, wat is dat?

Toegevoegde Waarde, wat is dat?

geplaatst op: 10-02-2017

‘Irene, wat versta jij onder toegevoegde waarde?’ Dit is de vraag die ik van een klant uit de zorgsector kreeg. Ik laat de woorden tot mij doordringen. Toegevoegde waarde, een waarde die toevoegt, een toevoeging van waarden, waardevol. Het zegt zoveel en tegelijkertijd is het onduidelijk. Waarom eigenlijk?

Ieder mens levert toegevoegde waarde, geen twijfel over mogelijk. Kijk maar naar je gezin, je vrienden, je huisdieren, je sport, je hobby’s. In deze omgeving wordt niet zo snel de vraag gesteld over de toegevoegde waarde van wie je bent en wat je doet. Komen we op het werk, dan is dit wel vaker een onderwerp van gesprek. Waarom eigenlijk?

Mijn dochter staat in de keuken een boterham te smeren. ‘Tamara, wat denk jij wat “toegevoegde waarde” betekent?’ vraag ik. Ze fronst en probeert een antwoord te bedenken. ‘Mam, het is maar gewoon een woord hoor voor mij. Je moet het wel even uitleggen wat je daarmee bedoelt.’ Ik glimlach, inzicht nummer 1: het woord “toegevoegde waarde” betekent niet veel. Het voelt als een woord, als iets ver weg.

‘Nou, waarom werk jij als kassière?’ Een manier waarop ik probeer het woord “toegevoegde waarde” inhoud te geven.  
‘Gewoon om geld te verdienen.’
‘Echt alleen maar om geld te verdienen? Er zijn toch ook wel andere mooie dingen die je hiermee bereikt?’We zitten nu aan de houten eetkamertafel en ze kijkt mij aan met een blik van “wat denk je nou zelf.”
‘Ik ben 16 mam, dan doe je nog niet zoveel moois hoor. Eigenlijk wil ik er nog wel iets naast doen. Wat kan nou de toegevoegde waarde van het vullen van vakken in een supermarkt zijn?’ Grappig, inzicht nummer 2 komt zomaar op tafel. Mijn dochter denkt vanuit een activiteit, niet wat voor waarde zij zelf toevoegt voor de klant.

Ik geef dit inzicht mee. ‘Je kunt vakkenvullen zien als “het vullen van producten” en dat jij hier geld mee verdient. Je kunt ook denken: ik zorg ervoor dat klanten blij de winkel uitlopen. Zij hebben namelijk gekocht wat ze willen. Dit kan alleen als de producten er zijn en overzichtelijk in de winkel staan. Voel je het verschil?’ Even is Tamara stil en ze geeft aan dat het inderdaad anders voelt. Een lach verschijnt op haar gezicht en ze zegt: ‘Eigenlijk wil ik best ook wel één of twee avonden vakken vullen.’

Een “big smile” op mijn gezicht. Hoe mooi dat Tamara dit inzicht gewoon onverwachts even heeft opgedaan. Ik kan het niet nalaten om nog even de samenvatting te geven.
‘Wat gaaf! Klanten blij want zij kunnen hun boodschappen kopen. Jij bent blij, want je hebt daarbij geholpen, je verdient geld en je leert nieuwe mensen kennen. Het bedrijf is blij, want je werkt snel, je bent hulpvaardig en wat je doet doe je goed.’ Als dit geen toegevoegde waarde is?

 

Terug naar de vraag van de klant uit de zorgsector. Het is vergelijkbaar. Het gaat erom hoe jij jouw waardevolle talenten inzet. Zo waardevol dat de klant het als waardevol ervaart en dat je samen met je collega’s het bedrijf bent wie je wilt zijn. Jij als persoon staat niet los, maar je staat in verbinding.  Ik weet zeker dat er mooie gesprekken over “toegevoegde waarde” volgen.

Het korte gesprekje aan onze mooie houten eettafel heeft iets waardevols opgeleverd. Toegevoegde waarde als moeder, toegevoegde waarde voor Tamara, toegevoegde waarde voor het bedrijf waar zij bij gaat werken.

Hopelijk toegevoegde waarde voor jou als jij dit leest. Hoe zie jij jouw toegevoegde waarde?